Blog

A fogaskerék szivattyú működése - minden, amit erről tudni érdemes

MPH Kft.
MPH Kft.
2024.09.25 09:00
A fogaskerék szivattyú működése - minden, amit erről tudni érdemes

A fogaskerék szivattyú működése - minden, amit erről tudni érdemes


A fogaskerék szivattyú működése nem közismert, pedig ez az egyik leggyakoribb és legegyszerűbb kialakítású hidraulikus szivattyú, amelyet széles körben használnak hidraulika rendszerekben. A működése a fogaskerekek forgásán alapul, és ezek segítségével szivattyúzza a folyadékot a rendszerben.



Az MPH-nál fogaskerék szivattyúk széles kínálatával várjuk az érdeklődőket, így könnyen megtalálhatja az ideális terméket igényeihez. Csakis ismert gyártók, megbízható modelljeit forgalmazzuk, így a megbízható működés és hosszú élettartam garantált. Kérdés esetén bátran forduljon szakértő munkatársainkhoz, akik hasznos tanácsokkal és információkkal tudnak szolgálni.

A fogaskerék szivattyú felépítése



Ezt az elemet egyszerű felépítés jellemzi, ami csupán néhány fontos alkotó részből áll.



      Ház: A fogaskerekek egy zárt házban forognak, amely a folyadékot fogva tartja és irányítja.

      Fogaskerekek: Két fő fogaskerék található a házban, egy hajtókerék, ami a motorról kapja a meghajtást, és egy hajtott kerék, amit a motor közvetetten hajt meg, az előbbi segítségével.

      Bemeneti és kimeneti nyílások: A szivattyúnak van egy bemeneti oldala, ahol a hidraulikus folyadék beáramlik, és egy kimeneti oldala, ahol a folyadék távozik.



A fogaskerék szivattyú működése a gyakorlatban


A szivattyú hajtókereke külső forrásból kapja a meghajtást a motortól, és forgatja a másik fogaskereket. Ahogy a kerekek elfordulnak a bemeneti nyílás felé, a fogak szétválnak az érintkezési pontoknál. Ez vákuumot hoz létre a bemeneti nyílásnál, ami lehetővé teszi, hogy a hidraulika folyadék beáramoljon a szivattyúba.


Forgás közben a fogaskerekek a ház falához nyomják a folyadékot, és a fogak közötti hézagokban szállítják azt a kimeneti nyílás felé.


A fogaskerekek összekapcsolásakor a folyadék a kimeneti nyíláshoz kerül, ahol a szorosan összeérő fogak nem engedik, hogy vissza áramoljon. Ezáltal a folyadék nyomása megnövekszik, majd távozik a kimeneti oldalon, megfelelően magas nyomással ahhoz, hogy eljusson a hidraulikus rendszer minden részébe.


Előnyök és hátrányok


Ez a típus egyszerű felépítéssel rendelkezik, emiatt könnyű gyártani, kevés a mozgó alkatrész, ennek köszönhetően kicsit a meghibásodás esélye. Az OMFB fogaskerék szivattyú az egyik legmegbízhatóbb modell a piacon, ami remekül alkalmazható közepes nyomású és áramlású rendszerekben.


Kompakt mérete segíti a beépíthetőséget, illetve remekül alkalmazhatóvá teszi olyan területeken, ahol szűkös helykínálat áll rendelkezésre, ugyanakkor egy nagy teljesítményű hidraulikus berendezésre van szükség.


Egyik legjelentősebb gyengesége a fogaskerék hidraulika szivattyúknak, hogy azok állandó térfogat kiszorítással üzemelnek. Ez azt jelenti, hogy az általuk szállított folyadék mennyisége a sebesség függvénye, de nem állítható be különféle üzemmódokhoz.


A fogaskerekes típus nem a legmodernebb változat, így hatásfoka elmarad a korszerű dugattyús szivattyúkétól. Érdemes megfontolni, melyikre lesz szükség.


A fogaskerék szivattyú működése során tapasztalt magas zajszint szintén a negatívumok közé sorolandó. A fogaskerekek forgása közben fellépő súrlódás miatt általában hangosabb üzemelés jellemzi ezeket, mint más típusú szivattyúkat.


Amennyiben kérdései merülnének fel a fogaskerék szivattyúkkal, esetleg más termékeinkkel vagy a hidraulikus rendszerek működésével kapcsolatban, keressen minket elérhetőségeink egyikén, vagy látogasson el hozzánk személyesen, nagytarcsai telephelyünkre