Mellékhajtások (PTO)

A cég kezdete óta elsősorban a spanyol Bezares cég kiváló minőségű mellékhajtásait (PTO) forgalmazzuk. Az ISO 4 csavaros szivattyú csatlakozást preferáljuk, amivel a legtöbb hidraulika szivattyú közvetlen csatlakozhat a mellékhajtáshoz. Külön igény esetén olasz szabványú, 3 csavaros UNI kivitel is rendelhető. Mellékhajtás rendelésekor elengedhetetlen a sebesség váltó pontos típusa és az alkalmazás ismerete, hogy a legmegfelelőbb hajtásegységet ajánlhassuk.

Kérje szakértőnk ajánlatát!

Sorrend:

Ha gépjárművel kiegészítő eszközt szeretnénk meghajtani, azt vagy külső meghajtó eszközzel tehetjük, mint pl. elektromos motorral, belső égésű motorral vagy a jármű saját motorjával, a sebességváltón keresztül. Ez utóbbi esetnél a tengely kapcsolatot kell létrehozni a sebesség váltó megfelelő tengelye és a meghajtandó hidraulika szivattyú, vagy kardán perem között. Ezt a kapcsolatot biztosítja a mellékhajtás, angolul Power Take Off , rövidítve PTO. A mellékhajtás, PTO lehet külső, pl. főtengelyre szerelt kiegészítő ékszíj tárcsával meghajtott egység (akár elektromosan kapcsolható kuplunggal), vagy sebesség váltóra integrált. Mi, a Mobile Power Hydraulik Kft. (MPH Kft.) mindkét féle PTO egységet, szinte minden létező típusra tudunk szállítani elsősorban Bezares vagy OMFB termékeket. Professzionális, nagyobb nyomaték és teljesítmény igény esetén csak a sebesség váltóra szerelt PTO alkalmas. Ékszíjjal meghajtott PTO-t inkább kisebb járműveknél, legfeljebb emelőhátfalak, kisebb billencsek meghajtására alkalmazhatunk, ahol nincs lehetőség a sebesség váltóra szerelni a meghajtást.

Mellékhajtás (PTO) elemek

A mellékhajtásokat a sebességváltóra a gyártó által előkészített helyen lehet kiépíteni. Ez lehet a váltó valamelyik oldalán, hátul, elől, vagy akár ezek kombinációjaként akár több ponton is. A járműgyártó általában csak fogaskerekes, vagy bordástengelyes kapcsolódási pontot épít ki, ahhoz egy tengellyel lehetséges csatlakozni, aminek a végét egy PTO kapcsoló házban lévő csapágyház támaszt, a kapcsolódó hüvely pedig pneumatikus kapcsolóval kapcsolhatja a hajtást a sebesség váltótól a hidraulika szivattyú, vagy kardán tárcsa felé. Esetenként oldalsó kihajtásnál egyből a mellékhajtás (PTO) fogaskereke csatlakozok a sebességváltó fogaskerekéhez. Ilyen pl. a Kamaz PTO, vagy a régi Scania GR, GRS váltó család. Ezeknél az eseteknél a megfelelő foghézag biztosítása érdekében fontos, hogy a mellékhajtás gyártója által biztosított tömítést (ha van ilyen) alkalmazzuk, illetőleg figyelmesen kövessük a gyártói utasításokat! A mellékhajtás (PTO) megválasztásánál el kell dönteni, hogy hidraulika szivattyú, vagy kardán tengely lesz-e meghajtva. A hidraulika szivattyú csatlakozás Európában lehet ISO (4 csavaros, 8 bordás), vagy UNI (3 csavaros 6 bordás). Ha netán nem jól rendelnénk, akkor adapterekkel a rendszerek változtathatóak, bizonyos típusoknál azonban a kardán perem a viszonylag magas radiális terhelés miatti erős csapágyazás miatt csak szakműhelyben változtathatóak, ha egyáltalán lehetséges. Rendeléshez kérje az MPH Kft. szakembereinek a segítségét!

Mellékhajtás (PTO) üzemeltetése

A mellékhajtás (PTO) bekapcsolása a vezető fülkében történik gyári elktro-pmeumatikus, vagy pneumatikus szeleppel. Billencs rendszereknél a PTO kapcsolót általában egybeépítik a billentő vezérlő szeleppel ami süllyesztéskor automatikusan lekapcsolhatja a PTO-t. Ez azonban nem mindig szerencsés, pl. billentős siló lefejtő kompresszor esetén. Ilyenkor más kivitelű billentő joystick-ot ajánlunk. Az olajzás a sebesség váltó felől történik. Bizonyos PTO típusok belső tengely tömítéssel vannak ellátva, de az egyszerűbb, 1:1 áttételű mellékhajtásoknál a sebesség váltó olajtömítettségét a kardán adapter, vagy a hidraulika szivattyú saját tengelytömítése biztosítja. Ez olyankor lehet lényeges, ha javításhoz el kell távolítani a hidraulika szivattyút. Ha sérül a hidraulika szivattyú tengelytömítése pl. túlterhelés miatt, akkor sajnos előfordulhat, hogy a hidraulika olaj keveredik a váltó olajjal, súlyos károkat okozva. Az MPH Kft. komolyan veszi a minőséget, az általunk szállított mellékhajtások (PTO) megbízható termékek! A sebesség váltóra szerelt mellékhajtások menetközben nem üzemeltethetőek, mert a váltó hátulról kap terhelést. Kis sebességeknél (2-3 km/h) ez problémát nem okoz, de mindenféleképp követni kell a jármű kezelési utasításait! Amennyiben ment közbeni meghajtásra van szükség (pl. betonkeverő, kommunális úttisztító, -karbantartó járművek, stb.), úgy motor adaptert (Flywheel PTO), vagy a főkardánba épített hajtóművet (split shaft unit) kell alkalmazni. Természetesen ezekben a kérdésekben is tud az MPH Kft. segíteni. A kapcsolás pneumatikusan történik, a tökéletes kapcsoláshoz 6 bár, de legalább 4 bár nyomás szükséges. Az új, komputer vezérelt járműveknél a fedélzeti számítógépet programozni, parametrizálni kell, ahol a mellékhajtás kapcsolásának körülményeit lehet előírni (pl. álló jármű, üres váltó állás, PTO számára szükséges motor fordulatszám beállítása, stb.). A parametrizálást megfelelő számítástechnikai eszközökkel ellátott márkaképviselet tudja elvégezni. Ha a jármű nincs előkészítve gyárilag PTO fogadásához, akkor sajnos az utólagos digitális környezet kiépítése elég magas költségekkel is járhat. Mivel ez teljesen a jármű rendszeréhez tartozik, így csak a járműszerviz tudja ezt a kiépítést elvégezni.

Mellékhajtás (PTO) áttétele

A mellékhajtás kapcsolóházán belül a hajtás lehet közvetlen, vagy áttételen keresztül. Lassító áttételű PTO nincs, a gyorsítás lehet általában max. 2:1 arányú. Azonban a sebesség váltónak is van egy alap áttétele a PTO irányában alsó és felső hajtási tartományban, így a PTO kimenetének véső áttétele a motorhoz viszonyítva a sebesség váltó és PTO áttételeinek szorzata. Ezt figyelembe kell venni a hidraulika szivattyú vagy más eszköz meghajtásának tervezésekor. További jellemző a mellékhajtás által átadható nyomaték, ami általában folyamatos üzemben max. 300-400 Nm, az átadható teljesítmény pedig ennek megfelelően max. 40-50 kW. Az áttételnél figyelembe kell venni, hogy a motor megengedett üzemi fordulatszámán a meghajtani kívánt hidraulika szivattyú, vagy kardántengely fordulatszáma megfelelő legyen.

Mellékhajtás (PTO) méretezésekor, vásárlása előtt kérje ki a MPH Kft. szakembereinek véleményét, tanácsát!